ForbrugMiljøTransport

Nye lastbiler: Arla vil levere mælk på el

Tre nye Arla el-lastbiler skal nu supplere den første store el-lastbil i Danmark. Derfor bliver der fremover leveret meget mere mælk til københavnerne på grøn strøm.

Tre nye Arla el-lastbiler skal nu supplere den første store el-lastbil i Danmark. Derfor bliver der fremover leveret meget mere mælk til københavnerne på grøn strøm.

Arla har en ambition om ikke kun at producere grøn mælk, men også at levere den på grøn strøm. Og det skal tre nye el-lastbiler nu være med til at sætte fart på. Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

For to år siden blev den første store el-lastbil over 18 ton sat til at levere mælk til københavnerne som et forsøg. Forsøget er gået så godt, at Arla nu sætter flere el-lastbiler i drift, der kører på vindmøllestrøm.

De nye el-lastbiler forurener markant mindre end de dieselbiler, som leverer mælk i dag. Faktisk udleder de 67 procent mindre CO2. Samtidig støjer de markant mindre, så de generer omgivelserne mindre. Oven i det, har de ingen partikelforurening som almindelige diesellastbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vil udskifte 25-30 lastbiler hvert år

”Vi er stolte over at kunne udvide vores flåde af el-lastbiler. Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt,” siger Henrik Lilballe Hansen, landedirektør for Arla Danmark.

Arla forventer at udskifte 25-30 diesellastbiler med grønnere alternativer hvert år i de kommende år. Det er et kraftigt forøget tempo i udskiftning af traditionelle dieseldrevne lastbiler med grønnere alternativer.

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transport, produktion og distribution ud til forbrugerne.

200 lastbiler på el og gylle

I dag ejer Arla godt 200 lastbiler i Danmark, der kører mælk ud til ca. 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Med godt 12,5 mio. kørte kilometer om året af Arlas distributionslastbiler, vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening. Derfor har Arla taget en række initiativer for at køre mere grønt.

I øjeblikket kører 10 biogaslastbiler rundt på vejene i Danmark, som i løbet af 2023 bliver suppleret af yderligere 7 biogaslastbiler. Biogasbilerne sparer godt 35 procent CO2 i forhold til normale dieselbiler, fordi de populært sagt ’kører på gylle’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men også el-lastbiler skal hjælpe på den grønne omstilling, og forventningen er, at de to nye el-lastbiler er de første af mange flere. De nye el-lastbiler er fra Volvo og bliver leveret i samarbejde med DFDS, som er en af Arlas store samarbejdspartnere inden for distribution.

Relaterede nyheder

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button

Vi bruger cookies til at give dig den bedste online oplevelse. Ved at acceptere accepterer du brugen af ​​cookies i overensstemmelse med vores cookiepolitik.

Privacy Settings saved!
Privatindstillinger

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services