MiljøTransport

Er elbiler renere end diesel? Se hvor meget CO2 de udleder

Tal fra Green NCAP afslører hvor meget CO2 biler udleder i hele deres levetid. Elbilerne ligger bedst, men er ikke just emissionsfri.

Det er en evindelig diskussion; Hvilke biler udleder mest CO2 over hele deres levetid? Er det benzinbiler, dieselbiler eller elbiler? Organisationen Green NCAP har i flere år målt på bilerne, både i laboratoriet og i den virkelige verden. 

Nu har de publiseret deres første såkaldte livscyklusanalyse, hvor de sammenligner den samlede udledning af drivhusgasser, en række bilmodeller genererer i løbet af deres levetid. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Analysen er baseret på 61 bilmodeller med forskellige typer drivlinjer, som blev testet mellem 2019 og 2021. Resultatet er et estimat af, hvor meget kuldioxid hver bilmodel vil forårsage i løbet af en teoretisk levetid på 16 år og 240.000 kørte kilometer. Herunder emissioner forårsaget under produktion og genanvendelse.

På trods af, at fossilbilerne har en fordel, i forhold til at der kun tælles 216.000 kørte kilometer (elbiler kører jo næsten”rent” og forurener primært under produktion) er elbilerne alligevel de mindst svinende. Men de er langt fra emissonsfrie, hævder beregningerne. Faktisk er de værste elbiler nogenlunde lige så store CO2-syndere som de bedste dieselbiler. 

Udelukkende CO2

Herunder tabellen med udledningen. For hver bil er der et fra-til-tal, der dækker forskelle som el-mixet i forskellige lande, chaufførernes køremønstre og hvor ofte en ladehybrid oplades. I livscyklusanalysen er der i øvrigt udelukkende beregnet CO2-udledning, ikke andre forurenende stoffer som nitrogenoxider eller partikeludledning.

Bemærk at rapporten første gang kom i april måned. Dengang vakte den opsigt i flere medier, da den antydede, at elbiler forårsager så meget CO2-udledning under produktionen, at det i nogle tilfælde er mere klimasmart at købe en dieselbil. Eksempelvis hævdede rapporten, at en Ford Mustang Mach-E ville efterlade et større klimaaftryk end en dieseldrevet Skoda Octavia i sin levetid.

Det var bare ikke sandt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Green NCAP har siden måttet meddele, at de havde begået en regnefejl. Fejlagtigt var vægten på batteriet blevet talt med to gange. Dermed blev den estimerede udledning fra produktion, vedligeholdelse og genanvendelse for høj for alle genopladelige biler, men frem for alt for de rene elbiler, der kom til at fremstå dårligere, end de er.

Tallene, der er gengivet her på siden, er de nye rettede tal.

Relaterede nyheder

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button

Vi bruger cookies til at give dig den bedste online oplevelse. Ved at acceptere accepterer du brugen af ​​cookies i overensstemmelse med vores cookiepolitik.

Privacy Settings saved!
Privatindstillinger

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services