Bang og Olufsens pop-up butik på Strøget i København er blevet et testcenter for nye, bæredygtige måder at drive bæredygtig forretning på.
I december kunne Grøn skrive om Bang & Olufsens nye pop-up butik på Østergade i København, hvor B&O-brugere kunne komme ind og få repareret deres gamle pladespillere. Butikken er en del af en større strategi om longevity og større bæredygtighed, og nu tager Struer-virksomheden næste skridt.
Bang & Olufsen vil nu bruge den nye pop up butik til at teste et pilotprojekt med det formål at forlænge levetiden på et B&O-design ud over dets første liv. Konceptet går ud på, at du kan aflevere dit defekte B&O-produkt eller et B&O produkt, der ikke længere er i brug, i butikken. Indsamlede produkter vil blive sat i stand til et nyt liv og hvis de ikke kan repareres, indgår de i stedet i et økosystem, hvor så mange komponenter og dele som muligt bliver taget ud som reservedele til reparation af andre produkter i fremtiden. Viser konceptet sig som en succes, vil B&O arbejde videre med at modne modellen og undersøge muligheder for at skalere og udbrede den til andre markeder.
Udover at give de enkelte dele nyt liv og skaffe adgang til eftertragtede komponenter, håber B&O, at de med projektet, kan indhente nyttig viden om defekte produkter, bl.a. hvor lang levetid nuværende og tidligere produkter egentlig har. Dette er et led i virksomhedens ambition om at skabe design, der kan holde i flere årtier frem for blot få år, som det er tilfældet med størstedelen af forbrugerelektronik.
Tilbagetagnings-initiativet er en tilføjelse til ”live repair”-konceptet som åbnede i pop up butikken i december 2022, hvor B&O inviterer kunder til at komme ind fra gaden med deres ældre B&O produkter – med særligt fokus på B&O pladespillere – som en serviceteknikker fra servicelaboratoriet i Struer tilser, diagnosticerer og laver opgraderingsforslag for med henblik på at forlænge produktets levetid.
En af de store syndere
Elektronikaffald er blandt de store syndere i det globale klimaregnskab – og som producent bærer B&O en del af ansvaret for at finde bedre løsninger til at øge levetiden og cirkulariteten af elektronikprodukter. De udfordringer tager B&O op som en central del af deres nye bæredygtighedsstrategi, der blev lanceret i juli 2022. I 2021 lancerede B&O verdens første cradle to cradle-certificerede højttaler, og der er flere certificerede produkter i støbeskeen. I pop up butikken på Østergade i København kan alle desuden købe B&O certificerede genbrugte produkter.
Fakta:
- Den midlertidige butik i Østergade bliver brugt til at eksperimentere med forskellige formater og modeller, der alle har til formål at forlænge levetiden på B&Os produkter ud over den første livscyklus, herunder gennem reparation og ’take back’.
- Når du afleverer et B&O-produkt, spørger personalet ind til alder, antal ejere mm
- På Fabrik 3 i Struer bliver produktet enten repareret eller skilt ad, så de enkelte dele kan genbruges til reparation af andre brugte produkter.
- Pop up butikken Listen Again i Østergade 18, København. har åbent mandag-fredag minimum frem til den 31. januar 2023.
Du kan læse mere om Listen Again hos Bang & Olufsen her.