
Flere af Europas fødevarekoncerner dropper buræg i chokolade, is og kiks og opfordrer EU-Kommissionen til at forbyde burhøns.
Marabou, Carte D’Or, Magnum, Knorr, Nesquick, Cheerios, Oreo, Toblerone og Philadelphia er allesammen mærker, der nu bandlyser æg fra burhøns fra deres produkter. Det sker i dag, hvor flere store fødevarekoncerner forpligter sig til at droppe eller udfase æggene i deres produkter senest i 2025. Det drejer sig om
- Aldi
- Barilla
- Roberti
- Ferrero
- Jamie Oliver Group
- Ikea
- Les Moquetaires
- Mondelez International
- Nestlé
- Unilever
der har lovet at stoppe brugen af bur-æg. På den måde slår de følge med danske virksomheder som Dagrofa, Salling, Coop, 7-Eleven og Rema 1000, der allerede har forvist buræg fra deres hylder.
Pres på EU
De 10 virksomheder går samtidigt sammen om et brev til EU-Kommissionen, hvor de lægger et pres på for at forbyde landbrugsdyr i bure og opfordrer til, at EU-Kommissionen reviderer og strammer dyrevelfærdsloven.
“Vi er opsat på at ændre fødevareindustrien indefra, og revisionen af EU’s dyrevelfærdslovgivning er en oplagt mulighed for at stoppe brugen af bure i EU’s landbrug,” skriver gruppen af de i alt 10 koncerner.
“Heldigvis er der mange firmaer, der er langt fremme, og som allerede har droppet æg fra burhøns, og det er virkelig godt, at de her enorme fødevarekoncerner kommer med. Det lægger et ekstra pres på politikerne, så nu er bolden spillet op til EU. De bør tage imod den og skrue en ordentlig dyrevelfærdslov sammen, så vi kan slippe dyrene ud af de usle forhold, industrilandbruget tilbyder dem.”
Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection Danmark
Læs også om den nye kampagne fra Dyrenes Beskyttelse og Eurogroup for Animals, der skal fă EU-Kommissionen til at stramme dyrevælfærdslovgivningen, og se, hvad du kan gøre for at støtte med et klik.