Transport

Solen er gået ud: ingen elbil med solceller i denne omgang

Der kommer alligevel ikke en elbil dækket i solceller i denne omgang. Tyske Sono har droppet planerne om en bil, der delvist kører på solceller, kort før produktionen skulle have været gået i gang.

Det begyndte ellers med en spændende idé: en bil dækket i solceller, så bilen kunne trække en stor del af sin strøm fra solen og mindske behovet for elopladning. Men nu er drømmen om sådan en bil i første omgang brast.

Tyske Sono, der ellers var langt med deres Sono Sion, har nu droppet at producere den, kort før produktionen ellers skulle have været begyndt. Det skriver FDM. Årsagen er, at der simpelthen ikke er flere penge i kassen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ingen penge – ingen solbil

I efteråret sidste år var humøret ellers højt, og der kom flere positive pressemeddelelser fra Sono. Men i december vendte det hele. Det kom frem, at pengekassen næsten var tom, og den 8. december måtte tyskerne erklære, at bildelen af Sono måtte lukke, hvis der ikke inden for 50 dage kom penge i kassen, primært i form af fuld forudbetaling for 3.500 biler.

Deadlinen blev rykket, men alligevel lykkedes det ikke at få samlet de nødvendige midler, så den 24. februar slukkede selskabet for solen og droppede planerne om Sono Sion.

Den færdige version blev ellers præsenteret så sent som i sommeren 2022 med lovet produktionsstart i Finland i første halvdel af 2023.

Sono har sagt, at firmaet havde flere end 45.000 reservationer og forhåndsbestillinger – men tilsyneladende uden, at de var ledsaget af ret mange penge på bordet, skriver FDM.

Laver fortsat solceller til busser

Sono Sion havde ellers fået en del opmærksomhed rundt omkring i verden. Efter planen skulle Sion være en elbil med 54 kWh-batteri og en officiel rækkevidde på 305 km. Pointen med Sion var, at en del af energien kunne komme direkte fra solen, så behovet for almindelig opladning reduceredes.

I gennemsnit skulle solcellerne bidrage med 16 km’s gratis energi pr. dag – svarerende til godt 2,5 kWh dagligt – eller årligt omkring 970 kWh og 6.000 km. Resten skulle komme via almindelig opladning fra elnettet.

Virksomheden Sono fortsætter. Nu vil firmaet koncentrere sig om sine solceller med tilhørende kraftelektronik og software, bl.a. til montering på busser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Relaterede nyheder

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button

Vi bruger cookies til at give dig den bedste online oplevelse. Ved at acceptere accepterer du brugen af ​​cookies i overensstemmelse med vores cookiepolitik.

Privacy Settings saved!
Privatindstillinger

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services