
Selv elbiler er hårde ved miljøet. For selv om de ikke sviner under kørsel, så udledes der stadig CO2 under produktionen. Ikke mindst af batteriet, der i øvrigt også indeholder kobolt og andre sjælne metaller, der ofte udvindes under frygtelige forhold. Men den kinesiske-svenske bilproducent Polestar har nu iværksat Polestar 0 Project, der skal munde ud i en fuldstændig klimaneutral bil i 2030.
– Ved at presse os selv til at skabe en fuldstændig klimaneutral bil, tvinges vi til at overskride grænsen for, hvad der er muligt i dag. Vi bliver nødt til at stille spørgsmålstegn ved alt, innovere og se på eksponentielle teknologier, når vi designer mod et nul, fortæller Thomas Ingenlath, der er administrerende direktør for Polestar.
– I dag forlader Polestar 2 fabriksporten med et CO2-fodaftryk. I 2030 vil vi præsentere en bil, der ikke gør det, siger han videre.
Selskabet lover desuden, at bæredygtighedserklæringer som de kendes fra mad og mode, vil blive anvendt på alle fremtidige Polestar-modeller. Fra og med Polestar 2 vil der, på både websiden og i selskabets showrooms, være skilte der oplyser om CO2-aftryk og sporede risikomaterialer, såsom kobolt. Det skal hjælpe forbrugerne med at træffe de rigtige valg, siger direktøren.
– Forbrugerne er en enorm drivkraft i skiftet til en bæredygtig økonomi. De skal have de rigtige værktøjer til at træffe informerede og etiske beslutninger. Dette gør tingene meget klare, siger Thomas Ingenlath.
Polestar 0 Project blev præsenteret i forbindelse med selskabets første årsrapport, der kan læses her. Det er et ambitiøst mål – og løfterne kan nemt ende som en “gratis omgang” for selskabets marketingafdeling. Der er trods alt længe til 2030.
Selskabets anden elbil, Polestar 2, lanceres herhjemme i andet halvår af 2021.
Dette er en test.