Miljø

Klimavenlig asfalt på statsveje skal nedbringe CO2

Regeringen har besluttet, at der skal klimavenlig asfalt, der fører til mindre CO2-udledning og luftforurening, på statsveje i 2020.

Regeringen har besluttet, at der skal klimavenlig asfalt på statsveje i 2020. Det sker som opfølgning på en ny rapport fra Vejdirektoratet, som slår fast, at asfalten fører til mindre CO2-udledning og luftforurening fra trafikken. Den nye type asfalt har desuden vist sig at være mere holdbar og have bedre støjreducerende egenskaber over tid end andre asfalttyper. 

Vejdirektoratet har på fire vejstrækninger testet en ny type asfalt, der skal reducere vejens rullemodstand og dermed nedbringe CO2-udledningen fra trafikken. Luftforureningen mindskes ved sparet brændstof, hvilket sker uden at forringe asfaltens holdbarhed og uden at gå på kompromis trafiksikkerheden. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vejdirektoratets evaluering viser gode resultater.  Hvis asfalten udlægges fra 2020 vil man indtil 2030 kunne spare 184.000 tons CO2-udledning fra trafikken.

– Den klimavenlige asfalt har vist sig at have rigtig mange fordele. Det gælder både for miljøet og for trafikanterne, som oplever sparede udgifter til brændstof, samtidig med, at de får en bedre køreoplevelse, der støjer mindre for naboerne. Det er derfor en asfalttype, som jeg synes, vi fremadrettet skal satse på, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Ministeren vil bede Vejdirektoratet om at udlægge asfalten på de danske statsveje i 2020. Dette skal foregå i den takt, som Vejdirektoratet havde planlagt at udskifte asfalten. 

Fakta

  • Den klimavenlige asfalt blev i 2018 udlagt på dele af Helsingørmotorvejen, Østjyske motorvej, Sydmotorvejen og Skovvejen.
  • Den klimavenlige asfalt har været testet på fire teststrækninger i landet med meget gode resultater. De konkrete forsøg viser, at udlægningen af asfalt har ført til en nettogevinst pr. offentlig investeret kr. på mellem 1,4 og 2,9 kr. Der er således god samfundsøkonomi i at udlægge den. Den klimavenlige asfalt er omkring 10 procent dyrere end standard asfalt, men dette tjener sig grundet den gode samfundsøkonomi hjem. 
  • Asfalten har sin fordel på strækninger med meget trafik, men selv på strækninger med en daglig trafik ned til 2.000 køretøjer pr. døgn, vil det kunne betale sig at udlægge asfalten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Relaterede nyheder

Back to top button

Vi bruger cookies til at give dig den bedste online oplevelse. Ved at acceptere accepterer du brugen af ​​cookies i overensstemmelse med vores cookiepolitik.

Privacy Settings saved!
Privatindstillinger

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services