
Coca-Cola har ingen umiddelbare planer om at gøre noget ved sin produktion af engangs-plastikflasker – i stedet giver firmaet forbrugere en del af ansvaret. I et interview med BBC fortæller vicedirektør Beatriz Perez at kunderne fortsat er tørstige efter drikkevarer i genlukkelig, let plast.
– Forretning vil ikke være i forretning, hvis vi ikke imødekommer forbrugere. Så når vi ændrer vores flaskeinfrastruktur, går over i genbrug og innoverer, er vi også nødt til at vise forbrugeren, hvilke muligheder der er. De vil ændre sig med os, siger Perez til BBC under World Economic Forum i Davos, Schweiz.
Coca-Cola fremstiller omkring tre millioner tons plastikflasker om året. Det er omkring 200.000 flasker hvert eneste minut. Sidste år blev Coca-Cola rangeret som verdens største plastforurenende selskab i en undersøgelse af kampagnen Break Free from Plastic. Drikkegiganterne Nestle og PepsiCo kommer henholdsvis på anden- og tredjepladsen.
Problemet med plastikflasker er væsentlig større i lande, der ikke har et velfungerende pantsystem, som vi har i Danmark. Plastikemballage havner ofte i havet, hvor det ender i maverne på dyrene.
Andre virksomheder, som eksempelvis Starbucks, har brugt mødet i Davos til at præsentere ambitiøse planer for at nedsætte både CO2 og affald, mens Coca-Cola satser fokuseret på genbrug. Planen er, at 50 procent af al plastik, der bruges til emballering, skal være genbrugsplast i 2030. I løbe af året vil firmaet også begynde at levere vand i aluminiumsdåser i stedet for plastik, for at skære ned på plastikforureningen. Men selv med de ændringer, vil plastik fortsat spille en stor rolle i Coca-Colas fremtid.