
Det kan godt betale sig at droppe de mælkeholdige kaffevarianter, hvis du vil være god ved klimaet. Alene det at tilføje flødeskum til de millioner af Starbucks-kaffekopper udleder angiveligt mere end 50 gange så meget CO2 som selskabets private jet. I det hele taget er mejeriprodukter den største CO2-synder hos kaffekæden.
Det viser en undersøgelse, som selskabet selv har offentliggjort i forbindelse med en ny plan om at reducere både CO2-udledning, vandforbrug og affald med 50 procent inden 2030. En opgave, der er til at tage og føle på: I 2018 udledte Starbucks voldsomme 16 tons drivhusgasser, de brugte 1 milliard kubikmeter vand og dumpede 868 tons affald, deriblandt kaffekopper og andet affald.
– Vi ved at rejsen bliver vanskelig, vi ved at vi ikke kan gøre det alene og vi ved, at vi skal have hjælp fra andre, siger Starbucks-chefen Kevin Johnson i et interview med Bloomberg.
Undersøgelsen er blevet foretaget med hjælp fra konsulentfirmaet Quantis og World Wildlife Fund. Udmeldingen fra Starbucks er bare den seneste i en række af tilkendegivelser i forbindelse med afviklingen af World Economic Forum i Davos. Også MacDonalds (36% inden 2030) samt KFC og Tace Bell-ejeren Yum! Brands Inc. (10% i hver forretning inden 2025) har lovet at gøre noget ved CO2-udledningen.
Starbucks har mere 31.000 kaffebarer i mere end 80 lande. En af metoderne til at få forbruget af mejeriprodukter ned, er ved at skifte til alternative mælketyper, såsom plantemælk (havredrik, risdrik, mandeldrik, sojadrik mm.). Kaffekæden tester også nye måder at lave flødeskum uden at udsende nitrogenoxid.