Transport

Nu skal nye metrolinjer undersøges

Forligskreds på Københavns Rådhus igangsætter undersøgelse af nye metrolinjer.

Forligskreds på Københavns Rådhus igangsætter undersøgelse af nye metrolinjer.

Der er pres på i den københavnske trafik, og det kan lette betydeligt på biltrafikken, hvis flere mennesker vælger at benytte metroen. Det er dog trods alt ikke alle steder, man kan tage metroen til, men nu vil en forligskredsen bag Lynetteholm endnu mere metro end M5 i hovedstaden, undersøge muligheden for metro til alle bydele.

Det kan fx være til Nordvest/Bispebjerg, Brønshøj-Husum, Valby, Amager, Frederiksberg og Hvidovre. Og hvis der kan findes ekstern finansiering sågar til Malmø, det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Med undersøgelsen sikres København og københavnerne et grundigt overblik over mulige metrolinjer i fremtiden. Det er vigtigt for byens udvikling mange årtier frem i tiden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sideløbende med undersøgelsen af mere metro igangsættes et arbejde med at undersøge nye muligheder for at finde finansiering til ny infrastruktur i København. Tidligere er M1, M2, Nordhavns- og Sydhavnsmetro primært blevet finansieret af byudvikling, passagerindtægter samt direkte bidrag fra Københavns Kommune og til dels staten.

Medmindre der kommer flere statslige midler fra Folketinget til kollektiv trafik, så er det forventningen, at metro til den nye bydel i Østhavnen også primært skal finansieres via byudvikling i Østhavnen, passagerindtægter og af bidrag fra private grundejere i området og Metroselskabet.

Dét sagt, så er mulighederne for finansiering af nye metroforbindelser via byudvikling begrænset, fordi der ikke er ret mange ledige arealer tilbage i København. Derfor er det netop centralt at undersøge mulige finansieringsmodeller for mere metro.

– en af de bedste byer at bo og leve i

Før undersøgelserne af mere metro og finansieringsmuligheder kan igangsættes, skal de formelt besluttes i Borgerrepræsentationen i juni, hvor også de ca. 2,5 mio. kr. til undersøgelserne skal bevilliges. Undersøgelsen af mere metro gennemføres af Metroselskabet, mens undersøgelsen af nye muligheder for finansiering gennemføres af Økonomiforvaltningen.

Begge undersøgelser forventes at ligge klar primo 2025.

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) siger:

Artiklen fortsætter efter annoncen

”Metroen er med til at gøre København til en af verdens bedste byer at bo og leve i. Derfor er det kun naturligt, at så mange københavnere ønsker at få en ny metrolinje til netop deres bydel. Jeg deler ønsket om, at vi får mere metro i København, og jeg er derfor glad for, at vi er et bredt flertal på rådhuset, der er enige om, at vi nu skal undersøge, hvordan vi i fremtiden kan udvide vores fantastiske metrosystem til glæde for københavnerne og klimaet.”  





Relaterede nyheder

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button

Vi bruger cookies til at give dig den bedste online oplevelse. Ved at acceptere accepterer du brugen af ​​cookies i overensstemmelse med vores cookiepolitik.

Privacy Settings saved!
Privatindstillinger

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services