Forskellen på, hvor troværdige bankerne er i forhold til deres klimaindsats og grønne image er markant, viser klimaundersøgelsen ’Greencheck’. Her opnår kun en enkelt bank, Merkur Andelskasse, en topplacering blandt de mest klimatroværdige virksomheder i Danmark.
Dermed kan Merkur Andelskasse for andet år i træk kalde sig klimabank nr. 1, og det glæder naturligvis administrerende direktør i Merkur Charlotte Skovgaard:
– Det er virkelig vigtigt for os, at vi nu for andet år i træk får den flotte anerkendelse for vores arbejde for klimaet. Det betyder rigtigt meget, at vores indsats er tydelig, og at andre også oplever os som troværdige, når vi fortæller om den. Det er et skulderklap, der gør os meget, meget stolte.
Det er analysevirksomheden Voxmeter, der står bag undersøgelsen, hvor befolkningen har vurderet knapt 500 danske virksomheders klimaindsats, samt deres troværdighed, når det gælder deres grønne budskaber.
Analysen viser også, at langt de fleste af de adspurgte, 89,2 procent, mener, at det er vigtigt, at virksomhederne bidrager aktivt til klimaindsatsen:
– Det er meget tydeligt i vores måling, at klimaet er et område, der bekymrer rigtigt mange. Klimaet er gået hen og blevet så vigtig en faktor, at forbrugerne i stigende grad vælger at handle med virksomheder, alene på baggrund af deres klimaindsats, og fravælger andre for mangel på samme, vurderer Christian Stjer, adm. dir. i Voxmeter.
I målingen er 6.500 danskere blevet spurgt til virksomheders grønne image, og her rangerer Merkur som nr. 16, på tværs af alle virksomheder fra 34 brancher i analysen, kun overgået af primært NGO’er og grønne produktionsvirksomheder.