
Der blev købt og solgt færre biler i EU i 2022. Alligevel steg andelen af elbiler på vejene. Det gælder også i Danmark.
Selvom der kom lidt mere fart på i årets sidste måneder, var 2022 præget af et lavere bilsalg generelt i EU. Men der er en positiv historie at finde. Andelen af elbiler på de europæiske veje steg nemlig på trods af det lavere bilsalg. Det skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.
Elbilerne fortsætter med at vinde frem på markedet og nåede i 2022 op på en samlet andel på 12,1 procent af bilsalget. Hvor andelen af elbiler af bilsalget i 3. kvartal var 11,9 procent, har elbilerne i 4. kvartal udgjort 16,5 procent af de nye biler. Plug-in hybriderne har udgjort 11,5 procent, hvilket betyder, at opladelige biler har udgjort 28,1 procent af EU’s bilsalg i 4. kvartal. Dermed var mere end hver 4. nye bil opladelig. For hele 2022 var andelen af opladelige biler 21,5 procent, mens den kun var 18 procent i 2021.
Også flere elbiler i Danmark
Den positive elbils-tendens har også været gældende i Danmark. I oktober sidste år, rundede vi 100.000 elbiler på de danske veje, og tallet bliver ved med at stige. Faktisk er Danmark et af landende i front på området.
I 2022 udgjorde elbiler alene 21 procent af de danske nyregistreringer, mens plug-in hybriderne sad på 18 procent af markedet. Det vil sige, at 37 procent af de nyregistrerede biler i Danmark i 2022 var opladelige.
EU vedtog i 2022, at alle nye person- og varebiler fra 2035 skal være nulemissionskøretøjer. Den nuværende udvikling tyder på, at EU-borgere allerede er ved at tilpasse sig den nye virkelighed og omfavne elbilerne.
– Elbilerne er begyndt at indtage større dele af markedet i flere af EU’s medlemslande, hvilket kommer til at sænke CO2-udledningen fra persontransport betydeligt. Det stiller samtidig store krav til, at ladeinfrastrukturen forbedres, så opladning bliver let tilgængeligt, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.