Transport

EU vil stramme skuen for bilernes CO2-udledning

Hvis de vedtages, kan de nye Euro 7 normer i praksis udrydde benzin- og dieselbiler i Europa allerede i 2025.

Bilproducenterne har allerede hovedpine over EUs miljøkrav til biler. Men det kan risikere at blive endnu værre, hvis den nye Euro 7 norm vedtages. De nye miljøkrav fra EU kan nemlig blive så skrappe, at de reelt sætter en stopper for både benzin- og dieselbiler allerede i 2025.

Vedtages det forslag til Euro 7, der ligger på bordet nu, skal mængden af de kræftfremkaldende NOx-partikler, bilerne må udleder, mere end halveres. Det er godt for miljøet og for sundheden, men det kan slet ikke lade sig gøre, mener bilproducenterne, der kan se frem til bøder, hvis grænseværdierne ikke overholdes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

“Det er teknisk umuligt – og det ved vi alle sammen godt,” udtalte Hildegard Müller, der er chef for sammenslutningen af tyske bilproducenter, VDA, da forslaget blev fremlagt i november sidste år. Ved samme lejlighed advarede en ingeniør hos Volkswagen, at prisen på dieselbiler risikerer at stige med op til 100.000 kroner, hvis reglerne indføres.

Ikke alene strammes kravene for udledning af NOx-partikler og CO2 væsentlig, forslaget indebærer også en skærpning af reglerne for bilproducenternes tests. Eksempelvis skal normerne overholdes i et større temperaturspænd, ligesom motororen skal leve op til kravende i to kilometers højde. Den nuværende grænse er på bare 700 meter. Desuden skal Euro 7 normen overholdes, selv om bilen kører med tagboks, anhænger eller cykelholder.

Herunder en grafisk præsentation af forslaget. Hvis du har mod på det, kan du læse det i sin fulde længde på EU-kommissionens hjemmeside.

Euro 7
(Klik for større)

De nuværende Euro 6b normer har allerede rykket gevaldigt på bilmarkedet og skubbet til udviklingen af elbiler. Bilproducenter i flæng dropper forbrændingsmotoren for at satse på elbiler i stedet; alene i år har Jaguar, BMW-ejede Mini og Ford meddelt, at de satser på at blive helt elektriske inden for de næste fem til ni år. Ford dog kun i Europa, netop som følge af Euro 6b-normerne. Senest har Audi-bossen Markus Duesmann udtalt, at vi allerede har set den sidste fra-bunden-udviklede forbrændingsmotor fra Audi. Audi forventer at have 20 elbiler i sortimentet om bare fem år.

For nyligt har ni lande – deriblandt Danmark – krævet, at EU laver en lovgivning, der helt forbyder salg af benzin- og dieselbiler i hele EU i 2030. Hvor Danmark, Tyskland og England selv har 2030 som målsætning, er der andre lande der tager det mere afslappet – og det vil de ni lande have sat strammet op på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De ni lande, som står bag forslaget om et generelt forbud mod fossilbiler i unionen, er Danmark, Belgien, Grækenland, Holland, Irland, Litauen, Luxenburg, Malta og Østrig.

Relaterede nyheder

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button

Vi bruger cookies til at give dig den bedste online oplevelse. Ved at acceptere accepterer du brugen af ​​cookies i overensstemmelse med vores cookiepolitik.

Privacy Settings saved!
Privatindstillinger

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services